Wikipedia

Arama sonuçları

20 Ekim 2015 Salı

Yazmasak Delirir Miyiz Acaba?



Eski Türkler'de "yazmak" eylemi için, kökü çincede "biti" yani fırça anlamında olan "bitimek" kelimesi kullanılırmış.

Örneğin; ilk yazılı anıtlarımız olan Göktürk Kitabeleri'nde "Bunça bitig bitigme atısı Kül Tigin atısı Yollug Tigin bitidim" (Bunca yazıyı yazan Kül Tigin'in yeğeni Yollug Tigin, yazdım) notunda bunu görebiliyoruz. Ayrıca "bitimek" kelimesini hâlâ kullanan Türk boyları da günümüzde mevcutmuş.

Yine o dönemlerde "yazmak" kelimesi ise günah işlemek, yanılmak, hata yapmak anlamını taşıyan bir fiil olarak kullanıyormuş sadece.

Bu fiilin günümüzdeki anlamına kavuşması ise Türk boylarının islamiyeti kabulünden sonra olmuş. Meleklerin günahları kaydetmesine "yazı yazmak" denilmiş ve zamanla yaygınlaşarak da her türlü kaydetme işleminde "yazmak" fiili kullanılır olmuş.

Ne garip değil mi? Bu yüzden mi yazarak hafifliyor insan?

Ve gerçekten Sait Faik'in dediği gibi yazmasak delirir miyiz acaba?

"Söz vermiştim kendi kendime: yazı bile yazmayacaktım. Yazı yazmak da bir hırstan başka ne idi? Burada namuslu insanların arasında sakin, ölümü bekleyecektim; hırs, hiddet neme gerekti? Yapamadım. Koştum tütüncüye, kalem, kağıt aldım. Oturdum. Adanın tenha yollarında gezerken canım sıkılırsa küçük değnekler yontmak için cebimde taşıdığım çakımı çıkarttım. Kalemi yonttuktan sonra tuttum öptüm. Yazmasam deli olacaktım"






37 yorum:

  1. ben yazmasam deliririm sanırım.

    YanıtlaSil
  2. Güzel Yazı.. Delirmemek için yazmaya devam.. www.mirovek.com

    YanıtlaSil
  3. Ben de deliririm sanırım. Yazmak bir ihtiyaç, kaçış, saklanmak ve kim bilir daha neler?

    YanıtlaSil
  4. Dert ortağın oluyor kimi zaman bir kalem bir kağıt...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. cocuklu hayat,
      içimizi rahatça dökmemizi sağlayan dostlar değil mi?

      Sil
  5. yok yaa olur mu öyle şey. yazmazsak da hayat güzel yaa.

    balat çok güzel. ayda bir gidiyom kendi kendime. merkez çarşı, sonra, patrikhane, patrikhanenin muhteşem kırmızı okulu eski hoş sokaklar. balattan yürüyerek eminönüne gitmek de ne güzel yaa. hatta bak bu gezine eyüp sultan ve pierre loti de girebilir. hepsi aynı yol üstünde. metrobüsle sana kolay olur kuuu :) bak bir de ayazma kilisesi var :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. deeptone,
      ben de öyle diyorum zaten; yazmasak diyorum hayat belki daha güzel olur vapurlar falan heyoo :) balat'ı da eyüp'ü de çok iyi biliyorum. eyüp'te de oturduk biz 6 yıl kadar :) bizim oturmadığımız semt kalmadı. merak ettim o turlarda nasıl bir rota izleniyor diye. ondan sordum sana da. senin rota gibi yaparım ben de kafama göre. hep önünden geçtim o kilisenin ama gezmedi hiç. gezmek lazım.

      Sil
  6. Yanıtlar
    1. dijwar toprak,
      noktaları "her şey"le doldurdum ben :)

      Sil
  7. Layla,
    teşekkür ederim. elbette uğrarım.

    YanıtlaSil
  8. yazamadığım zamanlarda deliriyorum ben de. bloğa yazamazsam face den yazıyorum ama yazıyorum:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hep yaz sen :) ilk çağlardan beri var bu ihtiyaç; ilk insanlar da taşlara, tabletlere içini dökermiş işte.

      Sil
  9. Ben delirdikten sonra yazmaya başladım.

    YanıtlaSil
  10. Yazı yazma isteği ve alışkanlığını ilkokul 5. sınıfta kazandım sanırım, şiirler, şarkı sözleri, hikayeler yazardım..... Kendimle baş başa kalma süreci olarak görüyorum yazdığım zamanı. Aylar yıllar sonra yazdıklarımı okuyunca mutlu oluyorum, düşüncelerimi unutulmaktan kurtardığım için....
    Aslında sosyal bir insanım, kankalarımla sohbet etmeyi, dertleşmeyi çok severim ama yazı yazma yalnızlığı da çok keyifli....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet ya, insan okurken de yazarken de yalnız kalma ihtiyacını gideriyor. Ne kadar sosyal olursak da olalım kendimizle başbaşa olmak isteriz bazı zamanlar.

      Sil
  11. Yazmasam delirir miyim bilmiyorum ama 'yazmasam çatlarım'

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. delirmeyelim de çatlamayalım da Ebrar, yazalım biz o zaman :)

      Sil
  12. Yazmak galiba insana huzur veren tek şey.. Yıllardır yazıyorum ve yazdıkça içimdeki kendimle tanışıyorum. Yazmak hem ucuz hem huzurlu bir eylem sanırım. Mesela kimse yazdığı için para ödemiyor. Ama yazdıkların sana çok şeyler kazandırır aslında. Moralin mi bozuk? Yaz. Mutlu musun? Yaz . Birine mi kızdın daha çok yaz.. Yazdıkça yazacaksın , sonunda kendinle tanışıp artık daha da çok yazacaksın . Yazmak en masrafsız mutluluk biçimi galiba :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Kediliyazar, hiç böyle düşünmemiştim...

      Sil
  13. Yazmak, insanın bütün yükünü alıyor:))
    dolup dolup birikenleri, birikip taşanları... başka türlü nasıl boşaltabiliriz ki!..
    iyi ki yazıyoruz, iyi ki :))

    YanıtlaSil
  14. Yazmasak bir şey olmaz bence. Onun yerine kitap okuruz telafi eder :) Ama yazmak çok güzel bir eylem. Her gün beynimizde yeni bilgiler ve düşünceler birikiyor. Bunları yazıya döküp başkalarına da aktarmak gerekir. Ben yazı yazmaz iken canım sıkılırdı, internette boş boş gezinirdim. O sıralar kitapta okumazdım. Ama artık zamanımı daha iyi kullanıyorum. Yazı yazarak eskisine göre daha mutlu zaman geçiriyorum. Ayrıca yazı yazarak düşüncelerinizi ve duygularınızı karşınızda görüyorsunuz :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mustafa Türköz;
      ne güzel insanın kendini mutlu eden şeylere vakit ayırabilmesi...

      Sil
  15. "Yazmak" eyleminden güzel bahsetmişsiniz. Yazmasak gerçektende delirebilirdik... Bu arada bu blogu yeni keşfettim. Sizde ziyaretime gelirseniz sevinirim. Bağları koparmayalım.

    YanıtlaSil
  16. Herkesin kendi ifade etme biçimi farklı :) Ben yazmaktan ziyade fotoğraf çekerek kendimi deşarj ediyorum :) Ama yazı sözcüğünün ilk başta, şu anki kullanımının farklı olması beni şaşırttı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle tabi, herkesin kendi ifade etme yeteneği farklı. Evet ben de öğrendiğimde şaşırdım.

      Sil
  17. Merhaba,
    Yazmak güzel ya.
    Ben içimden gelen sözlerle her ne olursa kendime yazıyorumm:)

    YanıtlaSil
  18. Yazmaya alışanlar, şairler vs. delirebilirler. Delirsek de keşke yazmadan ötürü delirsek :) Bu arada çok iyi bir yazıydı...

    YanıtlaSil
  19. Aa yazmak ve anlamı ilginç en sevdiğim sayılı kelimelerden birtanesi.
    Yazmasam delirir miydim sanırım.
    Çünkü konuşmakta zorluk çekerim derdimi yazarak ifade ederim konuşma engellisi olurdum ,yitirilmiş sayıyorum tek bir söz yazmadığım günleri.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet, bence de en güzel anlatım biçimidir yazmak. :)

      Sil