Wikipedia

Arama sonuçları

8 Ağustos 2015 Cumartesi

Bir Aşk Hikayesi "Cemile"


Bu sabah gözümü açtığımda içimdeki hiperaktif ses "Kalk Dilek pilates yap, tatile 2 hafta kaldı" dedi. Sonra, benim daha çok sevdiğim diğer tembel sesim de "otur oturduğun yerde, bu sıcakta ne pilatesi?" diye beni durdurdu.

İşte ben sabah içimdeki bu çok geveze seslerle böyle cebelleşirken, birden geçen sene Instagramda @kitap-okur adlı kullanıcın çekilişinden kazandığım ince bir kitaba gözüm ilişti; Cengiz Aytmatov'un "Cemile"siydi bu kitap. İçimdeki sesleri "Şşşş susun bakiiim, ben Cemile'ye gidiyorum siz de uslu uslu durun öylece, beni rahatsız etmeyin" şeklinde azarlayarak susturup bu dünyanın en saf anlatılan aşk hikayesini okumaya başladım.

Bu hikaye 1958 yılında bir dergide yayımlanmış ve büyük ilgi görmüş. Daha sonra da hikayeyi, ünlü Fransız şair Louis Aragon Fransızca'ya çevirerek Avrupa'da şöhretlenmesini sağlamış. Aragon'un yazdığı etkileyici önsöz de kitabın arkasında mevcut. "Dünyanın en güzel aşk hikayesi" ifadesini kullanmış fransız şair bu hikaye için.

Bir çocuğun gözünden safça anlatılan çok duru bir aşk hikayesi. Okumak insana güzel duygular hissettiriyor. Cengiz Aytmatov'un anlatımı zaten tartışılmaz, betimlemeler muhteşem. Bi ara kendimi bozkırın ortasında güneşin batışını izliyor gibi hissetim. İnce olduğu için bir çırpıda okuyup bitirdim zaten.

70 sayfalık bu kitabı bugüne kadar okumadığım için kendime kızsam mı yoksa bugün okumak bana iyi geldiği için "iyi ki bugüne saklamışsın" diyerek kendime teşekkür mü etsem bilemezken içimdeki yaramaz sesler tekrar konuşmaya başladı; bu sefer hiperaktif olanı dinledim ve pilates yapmaya gittim :)




14 yorum:

  1. Aaa aynı benim iç seslerim, gerçi ben halsizim istesemde yapamam da ama olsun biraz hareketler yapmam lazımdı zira seninle.aynı vakitlerde tatile çıkıyormusuz

    YanıtlaSil
  2. Yolculuk nereye Hayatım Kitap, Karadeniz mi ? :)

    YanıtlaSil
  3. Cemile için ne yazılsa az. En beğendiğim Aytmatov öykülerinden biridir. Bu da benim Cemile hakkındaki yorumum: http://ucalisan.blogspot.com.tr/2014/04/cemile.html

    YanıtlaSil
  4. Cemile deyince ben de Orhan Kemal'in Cemile'si zannettim. Onun da bu isimde bir kitabı vardı.

    Valla ben de haftalardır öyle evde yatıyordum. Baktım olacak gibi değil, bugün kendimi zorladım ve yürüyüşe çıktım. çok iyi geldi. Zor olan başlamak, yaptıktan sonra iyi ki yapmışım diyor insan. Sporu bırakmamak lazım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Orhan Kemal'in Cemile'sini okumadım ama evet duydum onun da.
      Şule, dün postunu okuduktan sonra bilinç altıma kitapları sen düşürmüş olmalısın :) spor da kitap da çok güzel evet, keşke daha çok zaman ayırabilsek :)

      Sil
  5. Aytmatov kitapları , hepsi birbirinden güzel . keyifli okumalar!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet gerçekten çok güzeller, teşekkürler :)

      Sil
  6. Yakın bir tarihte okuduğum ve yazarın bir tablonun başında başlayıp, tablonun başında bitirdiği bu hikayede; II. Dünya Savaşı yıllarında, Kırgız köylülerinden on beş yaşında bir çocuğun ağzından kendi platonik ergenlik aşkının duygusallığı ile savaşın yaşamları nasıl etkilediği anlatılıyordu….
    Kitabın kahramanı Cemile, kadınların var olma, birey olma mücadelesi için sadece zamanı için değil bugün için bile güzel bir örnek……
    At yarışında onu geçtiği için gurur yapıp kendisini kaçıran adam olan Sadık ile evliliğine “sadık kalmış” aslında. Ara sıra gönderdiği mektupların son satırlarında geçen “karım Cemile’ye selamlar” kelimeleri, Cemile gibi erkek yetişmiş, sözünü kimseden sakınmayan, doğru bildiğini söyleyen ve yapan, hayat enerjisi yüksek, üstelik güzel bir kadına yeterli gelmiyor ve kocasının kendisini sevmediğini, değerli hissettirmediğini düşünüyor…..
    Yoksa Cemile cinselliğini asla öne çıkarmayan, köyde bulunan az sayıda erkeğin tacizlerine boyun eğmeyen, toplum değerlerine ve ahlak kurallarına bağlı bir kadın…..
    Danyar'la gitmesi; bireyliğine kavuşması, onun yanında insan olma onurunu ve kendini değerli hissetmesi, kendisi olma hakkına sahip olabilmesi ve özgürlüğü için bir fırsat olduğundan……


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayalcinin Arkadaşı,
      çok güzel özetlediniz. :)

      Sil
  7. Tatil nereye peki Dilek Hanım? :)

    Okumayı seviyorsanız Kafa'daki öykü serilerime de beklerim... :)

    YanıtlaSil
  8. Güzel bir kitap tavsiye edilir :)

    YanıtlaSil